U bent hier:Nieuws -homepagina
De Rode duivels blijven in beweging! En jij?
  Bewegen is gezond

Bewegen is gezond. En we hebben allemaal beweging nodig. Het zorgt ervoor dat we langer leven, de kans op ziekten als kanker, hart-en vaatziektes en diabetes kunnen verminderen, gelukkiger zijn door bepaalde hormonen die vrijkomen… Dan zou je denken dat iedereen toch wil bewegen?

Onze omgeving en samenleving zijn zo georganiseerd dat lichaamsbeweging overbodig is geworden. We gaan met de auto naar de winkel, de familie of het werk. Huishoudelijke taken worden overgenomen door apparaten, zoals de wasmachine, elektrische grasmaaier en zelfs zitmaaier, afstandsbediening… Als kers op de taart is er bovendien een heel groot aanbod aan passieve ontspanningsmogelijkheden: tv, film, krant en boek lezen, sportwedstrijd kijken…

Meer bewegen wordt echt een bewuste keuze.

Er zijn vier internationaal erkende wetenschappelijke normen die bepalen hoeveel je als volwassene moet bewegen om een positief effect op je gezondheid te realiseren.

Zitnorm

Probeer lang zitten zo veel mogelijk te beperken. Tip: ieder halfuur het zitten onderbreken. Dit kan heel gemakkelijk door even recht te staan en de benen te strekken. In totaal zou je zeker 2u moeten rechtstaan of wandelen tijdens je werktijd.

Beweegnorm

Een halfuurtje per dag matig intensief bewegen. Hierbij heb je een licht verhoogde hartslag en zweet je lichtjes (bijvoorbeeld naar het werk fietsen, wandelen…). Dit halfuurtje mag opgesplitst worden in blokjes van 10 minuten. Hierbij kan ook de stappennorm van 10.000 stappen per dag ondergebracht worden. Een gemiddelde werknemer haalt 6.000 stappen per dag, hoewel dit voor een bediende toch een stuk lager ligt als er geen extra inspanningen worden gedaan. Met een halfuurtje bewegen (= beweegnorm) haal je makkelijk de overige 4.000 stappen. Ga dus zelf eens vaker te voet naar de bakker, ga op bezoek naar familie met de fiets, kom naar het werk met de fiets !

Sportnorm

Minstens 3 keer per week gedurende 20 minuutjes een intensieve beweging. Hierbij heb je een verhoogde hartslag en zweet je goed (bijvoorbeeld joggen, voetballen, snel baantjes zwemmen). Je hebt zelf de keuze tussen de beweegnorm en de sportnorm. Je kan dus zelf kiezen of je elke dag een half uur wil bewegen, of dat je 3 keer per week 20 minuten beweegt aan een hogere intensiteit.
Terug naar overzicht